Alsace.

Ons adres in de Alcace was een klein verlaten bergdorpje dat grensde aan de Vogezen op 600 m hoogte , Saales  ..zo’n dorp waar er niks en niemand te zien is ,één kruidenierswinkeltje waar ook brood verkocht wordt  ,een beenhouwer,één hotelletje waar de kok het al lang had opgegeven , en 26 fonteintjes met drinkbaar water die overal in het dorp verspreid stonden , aan gebrek aan cafeetjes waarschijnlijk .

Het dorp gaf je zo’n gevoel ,dat je er nooit meer weg geraakte ….wij logeerden in het vakantiedorp van Saales, waar ze een uitstekend toeristen/infobureau hadden , qua wandelkaarten , uitwisseling van  topografische kaarten enz.

Het vakantiedorp had een mooi uitzicht op de bergen , en het lag centraal om enkele wandelingen te starten .

Onze eerste wandeling “Le tour du hang”12 km was goed om de omgeving wat te verkennen, deels verharde wandelwegen, die daarna verliep op onverharde wandelwegen, mooi uitzicht op de heuvels en op de hoeven , de wandeling leidde je rond de hoeven..wat daar de bedoeling van was, weten we nog steeds niet , nadien een stukje op onverharde wegen in het bos en aan de bosrand, waar we dan later terug op de hoofdweg kwamen en de weg overstaken, terug het dorp in , het was een eerste kennismaking met het dorp en daar rond .

Saales , Tour du Hang

Later  in de namiddag hebben we  nog een kleine wandeling gedaan” Le tour de L’herbagoutte” 6km, ook in de buurt van het vakantiedorp .

Onze tweede wandeling begint op een grintweg , stijgt lichtjes langs de bosrand de hoogte in, tot je een mooi uitzicht krijgt over een deel van het dorp, verder langs de fontein van het everzwijn..(enkel voor everzwijnen), verder stijgt het over een verharde weg langs een medisch centrum en nadien terug langs weiden het dorp in .

IMG_20150608_172539151_HDR
Le tour de l’ herbagoutte

Het zou spijtig zijn als je de ” Route du vin ” niet zou gezien hebben als je in de Alsace was , dus wij met onze auto door de wijngaarden , kleine dorpjes , die om ter mooist waren, je had ogen te  kort …

.IMG_20150609_160330614_HDR

De volgende dag hadden we een wandeling gepland in Urbeis-Climont 19km, onze belegde broodjes en energierepen ,en  drinken genoeg voorzien voor een dagje wandelen in onze rugzakken.

De parking was voor de kerk van Urbeis, en daar begon onze wandeling al ..omhoog de houten trappen op , het bleef klimmen door het bos ,  tot we een wegmarkering zagen van de Bildstein , die we gingen bekijken , een oude ruine van een toren , met een prachtig uitzicht op Urbeis.

Die plaats hebben we dan maar gebruikt om een pauze te maken en wat te eten , een restaurant  met een beter uitzicht vonden we niet direkt .

We vervolgden onze weg , tot we op een keipad omhoog moesten tot aan de Juluistoren .

Daar stonden banken , tafel en een schuilhuisje.., toen we ons laatste broodje aan eten waren kwamen er nog wandelaars aan , een Zwitserse , een Belgische  en iemand van de omgeving die de streek als zijn broekzak kende , voor de Zwitserse was die wandeling natuurlijk een lachertje.., na enkele minuten kwam er nog iemand aan , meer volk op de berg dan in het dorp dachten wij !

Nadat we iedereen nog ne bonjour gewenst hadden , gingen we terug op pad , we zaten op 900 m hoogte ,  het zelfde keipad naar beneden , “what goes up must come down” dalen dus tot in Climont.

In Climont moesten we door iemand zijn tuin wandelen om terug op de weg te geraken , verder ging het dalend tot in Urbeis, waar dat we gepatrouilleerd waren door een hond tot aan de parking..als dat niet vriendelijk was !

Eén van onze mooiste wandelingen tot nu toe !

Deze wandeling hebben we gevonden op het internet op wikiloc, je kan ze downloaden op Gps

Verder zijn we naar Colmar gereden , langs de bergen met prachtige uitzichten , langs St Marie au mines, en voorbij du Bonhomme ..prachtig !

Omgeving du bonhomme.

Onze vierde wandeling Tour de sennones “Les cimes Argenteés”, een uitgestippelde wandeling , die we met met behulp van de topografische kaart wat langer hebben gemaakt 20km +

We vertrokken terug van het vakantiedorp, klommen op een grintweg 200m hoog , passeerde de oude grenspalen van lorraine en Alscace , des quatres bornes( wandeling waarvan je een uitzicht krijgt over de vier bergen ) , onderweg was de onweersbui dan toch los gebroken en hoorde we het op de achtergrond al grommelen, het begon te regenen en de regenjasjes werden boven gehaald, we gingen richting la grand fosse , in het dorp namen we plaats in een schuilhuisje en aten onze lunch, ondertussen was het gestopt met regenen en we begonnen terug te wandelen  omhoog door het bos ,  langs een ski-station, terug het bos in .. en het begon opnieuw te regenen en te grommelen met bliksem deze keer , daar was ik niet zo gerust in ..maar mijn wederhelft verzekerde mij ,dat je beter in een bos kan lopen als het bliksemt dan in een open gebied., ik trok mijn stoute schoenen aan (ondertussen al goed nat ), we  begaven ons ondertussen op een hoogte van 800 m en je kon de mist zo zien hangen op de bergen , de weg dat we moesten inslaan zagen we bijna niet meer van de mist (of van de regen op mijn bril )

IMG_20150612_140235993_HDR
La grande fosse.

We begaven ons  richting Saales door het bos, we konden de wandeling  een stuk verkorten door een andere weg te nemen , dat hebben we dus ook gedaan aangezien de weersomstandigheden , zo hebben we nog 6km lang op een verharde weg gelopen , en waren heel blij dat we  in Saales aankwamen , door en door nat ..maar we zijn wel een ervaring rijker , de natuur zo zien veranderen in een onweersbui , onze regenjasjes hebben de test doorstaan, mijn rugzak , behalve mijn schoenen.. maar dat wist ik bij de aankoop dat ze niet waterdicht waren .

Dit is beslist ook een heel mooie wandeling, heel mooi uitzicht op de bergen en La grand fosse, spijtig dat het weer niet mee zat .

s’Anderdaags stonden onze schoenen en onze wandelkledij nog te drogen , maar de weergoden waren ons deze keer wel goed gezind , de schoenen waren zo goed als droog ( met krantenpapier in de schoenen) onze kledij was gedroogd en wij terug weg !

Wandeling Bourg -Bruche 10,300km , we hebben er 2 .45 uur over gedaan met kleine pauzes .

Vertrek aan de kerk van Bourg-Bruche, daar was een parking , we gingen onder een brug volgde de spoorweg en daarna de Hang ( een stukje van een vorige wandeling) langs het bosrand ,het bos in deels op verharde wegen tot aan de voet van de Climont, volgden een stukje van de Gr 532 en volgden de tekens kleine kruisjes en gele rechthoekjes, daarna de gele kleine driehoekjes, terug naar boven, een langzame klim , we volgden de hoogtelijnen rond de top ..zodat je mooie panorama ‘s te zien kreeg .

IMG_20150613_172837333_HDR
Bourg_Bruche.

En we daalden terug op een grintweg in het dorp tussen de weiden , mooie afwisselende wandeling !

Deze wandeling hebben we eveneens op het internet gevonden http://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=3410502  ,je kan ze ook op Gps downloaden.

Wat ik van de Alsace vond ?

Heel mooie natuur , een paradijs voor wandelaars , en de stilte dat je hier bijna niet meer vind .

Zou je nog terug gaan ?

Ja, heel zeker ..alleen al voor de wandelingen , één weekje volstaat wel !