Le tour de Bayehon -Pouhon-Vallee de la Warche.

Hier zijn we gestart , op de weg tussen Ofivat en Longfaye( geen parking) en na 100 m konden we al een bruggetje over…of door het water lopen , zo ging het de hele wandeling ..natte voeten kreeg je op den duur wel , altijd was er wel water dat over de wandelweg liep, of een bruggetje dat je moest passeren …een hele mooie wandeling !

De wandeling ging langs het water ,en steeg lichtjes op een grintweg , het bleef stijgen op een bosweg , tot je een watervalletje tegenkwam ,daarna namen we de weg die het bos in ging , het bleef stijgen, tot we een weg links namen, die ging langs de bosrand ,en door modderige paden ..waar af en toe eens een plank lag ,verder op brede grintwegen ,en een bosweg die naar het dorp ging ….

Na onze pauze gingen we richting dorp Xhoffraix, eens het dorp uit gewandeld .gingen we terug het bos in ,in een wandelgeul zou je haast kunnen noemen..een wandelweg gemaakt door erosie , zo tussen de wortels van de bomen, kwamen we tot bij een steengroeve….waar een meneer stond te tekenen, hij was van de NGI en corrigeerde de stafkaarten, hij toonde ons op zijn digitale kaart hoe hij te werk ging , en hoe dikwijls de wandelwegen veranderen uit weersomstandigheden, verschuivingen , enz..na ons praatje , zetten we onze wandelweg verder, langs bruggetjes en riviertjes .

We volgden een bosweg langs het water , tot we rechts een bospad moesten inslaan naar de Cretes de la Warche, bergop dus ..tot op de bergkam , daarna volgden we het bergpad naar de stuwdam van Robertville en passeerde we het kasteel van Reinhardstein .

Voor de stuwdam van Robertville, was er een kleine chalet en terrasje , waar de koffie klaar stond , na de koffie waren we terug klaar voor de rest van onze wandeling, we sloegen het pad links in na de stuwdam en volgden de grintweg tot we terug rechts een weg in moesten ..een smal pad die ons achter het kasteel bracht , waar we een kleine waterval  zagen, daarna staken we het riviertje over op de stenen, en klommen we terug op de rand van een andere bosweg,  op één bruggetje na ( dat nogal wankel aanvoelde ) en we waren op 3 km na terug bij het startpunt.

Dit was een hele mooie wandeling , die zo 20 km lang was..heel veel door het bos ,  op drassige wegen , en door water .,absoluut niet geschikt voor kinderwagens of sandaaltjes  ( zo hebben we mensen aan de stuwdam gezien ) deze wandeling vonden wij hier http://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=8276528, je kan ze eveneens  downloaden.

2 thoughts on “Le tour de Bayehon -Pouhon-Vallee de la Warche.

1. Furniere Mattias 22 augustus 2015 / 10:18

Prachtig daar! Mooi stuk langs de Pouhon en de Bayehon hé… De cascades stond ook nog op mijn route maar heb deze helaas vroegtijdig moeten stoppen. Het stuk naar het Reinhardstein boven de Warche schijnt zeer de moeite te zijn, staat reeds gepland voor de volgende trip naar de Hoge Venen! 😉

Liked by 1 persoon

• leen 22 augustus 2015 / 10:41

Ja hé..wij vonden deze streek en deze wandeltocht ook zeer mooi, de moeite om nog eens terug te gaan Mattias !