KALÓS ORÍSSATE !

Met deze woorden verwelkomen ze iemand op hun eiland…het eiland van Minos en Zeus.

Kreta staat dit jaar ook nog op het programma  ,en ik zie er heus naar uit .. al 10 jaar geleden dat we daar zijn geweest , dit jaar bezoeken we Kreta dus voor de derde keer ..en dan hebben we waarschijnlijk nog niet alles gezien, de eerste keer in 2003 was in Agia Gallini..

Een klein mooi visser dorpje, er heerste een enorme vriendelijke sfeer , al moest je wel honderd keren bevestigen dat hun dorp het schoonste van Kreta en omstreken was , mijn eerste scooterervaring in de bergen…het was alsof er een hete luchtstroom in je gezicht blies, verse watermeloen quasi recht van de serre en de Mythos en Raki .. gedistilleerd uit druiven (wijnmost) niet te verwarren met de Turkse raki, want die is dan weer uit pruimen en vijgen !

Mijn eerste kennismaking met Kreta en het had al direct mijn hart gestolen .

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Agia Gallini

Twee jaar later in 2005 hadden we voor drie weken, een huisje en  auto gehuurd in Agia Fotia aan de Oost- Zuid kust , de Lassithi streek, de hoogvlaktes, ( de streek met de windmolens)

Op het strand hadden we Griekse vrienden gemaakt , samen hebben we toen een Grieks dorpsfeest beleefd… dat was echt mooi om zien , lange gedekte tafels stonden toen in het dorpspark ,tafels rijkelijk gevuld met Griekse maaltijden van vis en vlees , plastieken flesjes gevuld met homemade Raki ,en de muziek begon te spelen.,  een enkeling begon te dansen  en naarmate de avond en de drank toenam volgden de andere mannen en vrouwen…hoppa !

Alhoewel,  op deze mooie muziek heb ik het dansspel maar vanaf mijn stoel gade geslagen gewoon uit respect voor deze mooie Griekse dorpstradities , de Griekse keuken hebben we toen echt leren kennen in die periode, een pure keuken zonder franjes.

Mijn eerste wandeling in een kloof  in Zakros http://www.explorecrete.com/hiking/EN-gorge-Zakros.html  vergeet ik nooit ,toen mijn wederhelft een slang ontdekte .. toen heb ik waarschijnlijk mijn record snelwandelen gehaald .

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vallei der doden .

Festos,Gortis, knossos…van de Minöische tijd en de Griekse goden wist ik toen alles , nu tien jaar later gaan we terug naar de West-kust van Kreta.

Benieuwd of er veel veranderd is  ?

Wordt vervolgd …

2 thoughts on “KALÓS ORÍSSATE !

  1. guidowke 24 augustus 2015 / 11:49

    En ik ben benieuwd naar het verslag want daar trekken we volgend jaar wellicht ook naar toe. Tot nu toe was Plakias onze uitvalsbasis. Groeten

    Liked by 1 persoon

    • leen 24 augustus 2015 / 12:02

      Bedankt, mooi toch Kreta hé ..ben benieuwd of we daar ook wat kunnen wandelen …met die warmte daar , ik verheug mij er op , wij zitten deze keer in de buurt van Chania !

      Like

Geef een reactie

