Een wandeling in Groot-Gelmen.

Enige tijd  geleden zijn we gaan wandelen in het Haspengouwse Groot-Gelmen , en ik herinner mij nog goed ..hoe mooi het daar was , boomgaarden tussen de kleine dorpjes , weidse uitzichten over een open landschap , het was een genot om tussen de bloesems van de appel en perenboomgaarden te wandelen .

Toen zijn we gestart  aan de kerk van Groot-Gelmen in de Helshovenstraat , die je volgt en daarna rechts de Mettekovenstraat in  slaat , voorbij het Kasteel de la Motte wandel je daarna tussen appel en perenboomgaarden .

Wandeling Groot -Gelmen 004.jpg

Wandeling Groot -Gelmen 009

Voorbij de kerk van Mettekoven,  voorbij de Herk(beek),het kruispunt heksenmonument, kapel van Helshoven , Gudderstraat, Bergstraat …

Wandeling Groot -Gelmen 033

Wandeling Groot -Gelmen 032.jpg

Wandeling Groot -Gelmen 031

Wandeling Groot -Gelmen 029Wandeling Groot -Gelmen 028

Fruitbomen zijn overal begeleiders in dit weidse landschap ..

Deze wandeling was 7, 7 km lang en is bewegwijzerd met een houten paal met een rood vierkant op.

Kaarten kun je kopen bij Toerisme St Truiden voor 3 euro.

11 thoughts on “Een wandeling in Groot-Gelmen.

  1. hugove52 7 april 2016 / 17:23

    Het is er prachtig wandelen tussen de bloesems, binnenkort kunnen wij weer tussen de bloesems gaan wandelen. Mooie foto’s.

    Liked by 1 persoon

    • leen 7 april 2016 / 17:34

      Ik heb er toen ook van genoten , zo mooi ..het kan niet meer zo heel lang duren voor ze in bloei staan .

      Like

    • leen 7 april 2016 / 18:37

      Die foto’s waren wel van een tijdje geleden , dus niet van deze periode ..maar het kan niet meer zo lang duren voor ze in bloei staan !

      Liked by 1 persoon

  2. Wandelpraat 7 april 2016 / 18:58

    In Nederland heb je de bloesemroute, deze loopt langs het riviertje de Linge. Tussen Tricht en Beesd loopt de Appeldijk, deze staat dan vol in witte bloesem. Een prachtig gezicht! Ik ken het daar erg goed, ik kom uit deze streek.

    Ieder jaar is het een hele happening.
    Begin mei staat de appelbloesemte bloeien.
    Aan alles kun je merken dat de lente er tocht echt aan begint te komen. Hoeraaa 😀

    Liked by 1 persoon

    • leen 7 april 2016 / 19:02

      Ik kan het ook alleen maar toejuichen , je hebt onmiddelijk zo’n lentegevoel als je die bloesems ziet , meestal staan ze eind april in bloei in Haspengouw.

      Like

  3. natuurfreak 7 april 2016 / 22:44

    Die wandeling is me niet onbekend en ik heb toen gelogeerd in Kasteel de La Motte.Elk jaar ga ik een keertje die richting uit als de bloesems bloeien

    Liked by 1 persoon

    • leen 8 april 2016 / 07:47

      Als de bloesems bloeien is het wel een hele mooie regio om daar te gaan wandelen,en het is een beetje bekend geraakt met de televisie serie Cataract, nu doen ze zelfs rondritten met de Vespa.

      Like

  4. natuurfreak 8 april 2016 / 22:57

    Wat vond ik het fijn virtueel met jullie mee te wandelen.Mooie wandeling en knap geïllustreerd met jullie foto’s.Hier rustig op moment.Geen wandelingen voor mij ,heb momenteel een hernia en hoop dat het vlug betert

    Liked by 1 persoon

    • leen 9 april 2016 / 10:20

      Oei..even rustig aan dan , ik hoop dat je vlug herstelt ..met voldoende rust in combinatie met wat beweging , misschien kun je dan wat kleinere wandelingen doen…gemakkelijker gezegd dan gedaan ..ik weet het , mijn zus heeft verschillende hernia’s..en het is niet altijd even gemakkelijk en heel pijnlijk,
      Ik wens je een goed herstel ..en dat je vlug terug kan gaan wandelen , want we zouden je foto’s wel missen !

      Like

Geef een reactie

