Wandeling Tervuren -Zoniënwoud-Duisburg -Huldenburg -Overijse-Tervuren.

Het heuvelachtige landschap viel bij ons in de smaak., en deze keer zijn we Tervuren met het aanpalend Zonienwoud eens gaan bezoeken.

Het Zoniënwoud ligt op het grondgebied van de Vlaamse gemeenten Sint-Genesius-Rode, Hoeilaart, Overijse en Tervuren, de Brusselse gemeenten Ukkel, Watermaal-Bosvoorde, Oudergem en Sint-Pieters-Woluwe en de Waalse gemeenten Terhulpen en Waterloo. In het noordwesten dringt uitloper Ter Kamerenbos door tot diep in Brussel.

Onze wandeling ging door het park van Tervuren , een stukje van het Zoniënwoud , Duisburg, Huldenberg en langs Overijse…en was 23,2 km lang .

IMG_20160410_113506397 (3)

Vertrokken zijn we op een parkeerplaats  dicht bij het zoniënwoud., onze rugzak en picnic mee ..en weg waren we richting Tervuren Park .https://www.natuurenbos.be/parktervuren, we wandelden voorbij de Sint Hubertuskapel en de vroegere kazerne Panquin.

Het Museum van Afrikaanse kunst stond helaas in de stellingen , we vervolgden verder onze wandeling door de tuinen.

Het ging nog een stukje door het park en door het zoniënwoud vooraleer we tussen het glooiend heuvellandschap konden lopen.,  de wegen door het zoniënwoud met  zijn langzame zachte klimmetjes gaf ons al een voorsmaakje .

En inderdaad de hele wandeling was een voortdurend dalen en zachte langzame klimmetjes , holle wegen ..en bijna uitsluitend onverharde veldwegen en bos wegen uiteraard.

Niet geklaagd, het was een prachtige bewolkte zonnige dag weliswaar..  maar een ideaal wandelweertje !

Regelmatig vonden we een picnic tafel en bank bij mooie panoramische zichten, zoals hier..

We wandelen verder door Duisburg , een deelgemeente van Tervuren .

Door veldwegen en holle wegen …tot we bij Huldenberg kwamen , een gemeente in de provincie Vlaams -Brabant .

http://www.huldenberg.be/page/home Daar hielden we een pauze  op het terras van het café ” Den Herman” voor het gemeenteplein van Huldenberg , de koffie is altijd welkom op een wandeling …we hadden nog 12 km te gaan .

Onze wandeling ging verder langs Overijse , dat bekend staat om hun druiven , maar eerst mochten we nog een paar heuveltjes van Huldenberg  beklimmen ..zo’n heuveltjes waar er soms geen einde in zicht komt , op sommige plaatsen waande ik me soms in de Ardennen..

Zo kwamen we terug richting Tervuren en mochten we nog een eind door het Zoniënwoud lopen, en nog wel op de Koninklijke route .

IMG_20160410_161558166 (2)IMG_20160410_160738621 (3)

Het Zoniënwoud vond ik een heel bijzonder mooi bos…het zou 4000 hct groot zijn , en bestaat grotendeels uit oude beukenbomen, dat het Zoniënwoud zo typeert.

Deze wandeling vonden wij een prachtige en gevarieerde wandeling en is zeker een aanrader , je kan ze hier downloaden http://www.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=12905094

22 thoughts on “Wandeling Tervuren -Zoniënwoud-Duisburg -Huldenburg -Overijse-Tervuren.

• leen 11 april 2016 / 08:05

Bedankt Laura…inderdaad het was een hele mooie wandeling .

1. Kay 11 april 2016 / 12:09

Wij passeren elkaars wegen, die ons niet onbekend zijn. Goeie info en dito foto’s hoor! grtjs

• leen 11 april 2016 / 14:19

Ja, inderdaad , straks komen we elkaar nog tegen ! 😀

2. Wandelpraat 11 april 2016 / 15:05

Dit vind ik zelf de mooiste wandelingen, heel divers, mooie natuur, holle wegen, een goede pleisterplaats onderweg en mooi weer. Wat wil men als wandelaar nog meer. Leuk om met jullie op deze manier mee te wandelen!
    De Wandelpraatjes gaan a.s donderdag drie dagen op pad, en gaan onze laatste 3 etappes lopen van het Pieterpad. Dan hebben we Nederland van beneden naar boven gewandeld.
    Hopen op mooi weer, dat maakt het wandelen wel een stuk aangenamer haha.

• leen 11 april 2016 / 15:09

Ja, het was gisteren echt leuk …en hoe gaan jullie dat doen , overnachten jullie onderweg ?
      Ik duim en hoop voor jullie op mooi weer ..zo drie dagen na elkaar , dat zal ook wel leuk worden !

• Wandelpraat 11 april 2016 / 15:20

Ja, we hebben dan meestal een hotel, B&B of slapen bij “Vrienden op Fiets”
        We zetten de auto dan op een centraal punt en lopen dan van het beginpunt naar eindpunt en gaan dan weer met openbaar vervoer terug. Af en toe best puzzelen want in het Noorden van Nederland is het reizen met de bus best een onderneming.
        Maar het gaat allemaal goed komen hoor!

• leen 11 april 2016 / 15:31

Spannend !

3. hugove52 11 april 2016 / 17:50

Een prachtige streek om te wandelen, wij zijn er ook al een paar keer komen wandelen. Mooie foto’s.

• leen 11 april 2016 / 18:05

Ja, ik dacht altijd aan het drukke Brussel , toen ik van het Zoniënwoud las ..maar integendeel , wat een mooie streek !

• leen 11 april 2016 / 18:51

Het was de eerste keer dat ik die streek bezocht ,en ik ben duidelijk verrast,heel mooi !

4. natuurfreak 11 april 2016 / 21:08

Een heel mooi parcours met heel veel variaties in landschappen. Ook toffe foto’s.Leuk jullie te volgen op jullie wandelingen.

Liked by 1 persoon

5. Denzil 17 april 2016 / 15:49

I recognize many of these areas Leen; it’s a lovely region to walk in. And so surprising that it’s really quite close to Brussels. Glad you picked a day with some blue skies!