Het Jan Vleminckpad in Wijnegem.

Deze kleine wandeling kwam goed van pas bij zo’n mooi weer .dus trok ik in mijn ééntje, er op uit naar Wijnegem.

Wijnegem is een gemeente in de provincie Antwerpen https://en.wikipedia.org/wiki/Wijnegem .

Jan vleminck zou een zestiende eeuwse Antwerpse rijke koopman geweest zijn , die zijn buitenverblijf gevestigd had in Wijnegem .http://www.gva.be/cnt/dmf20141104_01357536/boek-over-kasteelheer-jan-vleminck-verschijnt-na-vijftig-jaar-research

Vertrokken aan het gemeente park van Wijnegem, ik had geluk en vond parkeerplaats op de drukke Turnhoutsebaan, niet ver van de ingang van het park , via een brede bosdreef kwam je in het park terecht.

 

Ik volgde de weg van de blauwe pijltjes, rond de vijver ..

IMG_20160420_202332 (2)

Via het bospad, kwam je voorbij het ‘Huys van playsantië” het  huis van Jan Vleminck, het kasteel van Wijnegem.

Eenmaal voorbij het kasteel , dat aan restauratie toe was https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/14286

Kwam ik terug op het pad , en bijna had ik het blauwe pijltje voorbij gelopen..dat is het nadeel aan zo’n wandelingen met pijltjes volgen, de helft staat niet meer op de juiste plaats, of is verwijderd ..gelukkig bestaat de gps die je dan terug op de juiste weg zet .

IMG_20160420_131325595

Het  smal padje  ging verder langs de beek” De grote schijn”de wandeling van de schijnvallei loopt ook door het park .

IMG_20160420_131446597

Verder ging het een tijdje door een bebouwde kom tot je aan jaagpad van het Albertkanaal kwam , die je dan moest oversteken via een tunnel voor de fietsers.

sluis-1
Foto van het internet.

Daarna ging het nog een hele tijd door een bebouwde kom en was het volgen van de blauwe pijltjes op sommige plaatsen een moeilijke opgave aan het worden .

Ik liep door stukjes bos van Schilde en Gravenwezel , die gekend zijn door het Simonspad en andere wandelingen .

IMG_20160420_140200187 (2)

 

Voorbij het kasteel Pulhof, (waar ik helaas geen foto’s van heb) ..tot je terug het Albertkanaal over moest en het gemeentepark in ging ..Deze wandeling was 10 km lang en kun je hier zien http://my.viewranger.com/route/widget/ODcxNTk=?locale=en&m=miles“>my.viewranger

5 thoughts on “Het Jan Vleminckpad in Wijnegem.

  1. Wandelpraat 21 april 2016 / 07:22

    Weer een mooi ommetje, het hoeft niet altijd een lange wandeling te zijn om te genieten.
    Bij de laatste foto is goed te zien dat de natuur nu echt de lente in zijn bol heeft.
    Heerlijk!

    Liked by 1 persoon

  2. Kay 21 april 2016 / 11:29

    Het is er mooi! Zeker een ommetje waard. Ik moet u al niet meer zeggen dat ik het daar ken.
    Maar dat neemt niet weg dat ik toch graag heb meegekeken! Grtjs

    Liked by 1 persoon

    • leen 25 april 2016 / 18:06

      Een mooi park , en die bossen in Schilde en gravenwezel waren mooi..terug groene plekjes ondekt !

      Like

Geef een reactie

