Ierland 2016.

Vanuit het vliegtuig zagen we al hoe groen Ierland was, het was één heuvelend groen tapijt!

Nadat we de huurauto hadden afgehaald , reden we naar Dingle toe ..links wel teverstaan, niet zo simpel  bij ronde punten ,onderweg was het al genieten van de groene landschappen …en ik moest even slikken toen ik de heuvels zag , er stond ons inderdaad nog wat te wachten bij onze wandelingen..

Eén ding moet ik zeggen, er is eigenlijk niks dat niet mooi is in Ierland …als je zou willen , zou je continu bezig zijn met foto’s nemen, vooruit, opzij , achteruit ..je bleef wel bezig, de meeste foto’s zet ik daarom op Flickr ..er zijn er gewoon teveel ! 🙂

De Ieren zijn ontzettend vriendelijke  en behulpzame mensen,tijdens onze wandelingen werd er gezwaaid en gewuifd , goede morgen gewenst ..”Such a lovely day “, de mensen van de B&B haalden je af s’ avonds aan de pub af ,of brachten je verder tot aan de start van de volgende wandeling ..en dit alles gratis met de glimlach !

Overdag  vond je genoeg coffee shops of shops , in de kleinere dorpjes kon je bij de postkantoortjes terecht ..die verkochten dan  de noodzakelijkste voedselvoorraad, de meeste pubs gingen  pas later in de dag open ..waar je dan s’ avonds kon eten .

Als er niks onderweg was zorgde de Bed&Breakfast waar je verbleef.. voor je lunchpakket voor een kleine vergoeding of soms was het inbegrepen in de prijs .

We begonnen aan de Dingle Way ,  van Annascaule tot Dingle  die wondermooi was  ..overal schapen en lammetjes in het heuvelend landschap , in de verte zag je al de kale bergen liggen ..we volgden de wegwijzer met het gele mannetje met het rugzakje ,en we hadden geluk met het weer ..op heel onze wandelvakantie hebben we amper een paar druppels regen gevoeld , dat dit zeer zeldzaam was in Ierland waren wij heel bewust , zodanig dat we onze regenhoezen op onze rugzakken lieten zitten als geluksbrenger ..

IMG_20160522_100551510_HDR
On the road from Annascaule to Dingle.

IMG_20160522_133155637_HDR
On The  Dingle way.

De wandelingen gingen veel op verharde verkeersluwe wegen, dat ons niet stoorde omdat het landschap heel mooi was , heel sporadisch was er eens een auto …die je dan al op een afstand hoorde , zodat je nog vlug rechts kon lopen.

Geloof me , ik heb nog nooit zoveel schapen en lammetjes gezien in mijn leven , ze waren overal onze trouwe begeleiders ..van klein tot groot ,  hun schattig geblaat  laat ons nu schuldig voelen als we aan een lekker Iers lamskoteletje denken !

In Dingle  zijn we ons dan maar te buiten gegaan met een lekkere Ierse zesrib , want lekker eten kun je daar wel ..denk maar eens aan de zalm , zeevruchten enz.., en de full Irisch breakfast niet te vergeten !

Full Irisch breakfast .
Mainstreet Dingle.

The Mainstreet in Dingle , waar we verbleven in de Archway lodge

De wandeling van Dingle naar Dunquin was de langste ..25,2km , meer klimmetjes  en dalen ..en de wandeling waar we voor de eerste keer onze vier Duitse wandelvrienden hebben ontmoet ,die we dan op elke wandeling ergens weer tegenkwamen , tot in de pub en de B&B…heel leuk !

De wandeling waar we een schaap zagen liggen die aan het baren was en moeilijkheden had, totdat een Engelse wandelaarster ze geholpen heeft ( haar broer opgebeld , die dierenarts was )….de heldin van de dag !

Die dag waren blijkbaar alle pubs gesloten  ,en we van dorp tot dorp liepen ..om nog iets te eten voor we naar onze B&B http://ferriterscove.com/  gingen , (die nogal afgelegen lag ) ten einde raad  gaf iemand ons een lift tot de dichts bij zijnde pub !

The Blasket Islands.

Blasket Islands ..het klimmen en dalen waard !

De weg naar Dunquin waar alle pubs gesloten waren , we hadden al 25, 2 km gewandeld ..daarna kregen we de lift naar Baillyferry .

IMG_20160523_150325032_HDR
On the road from Dingle to Dunquin.

De dag daarna hadden we een rustdag gepland , en misten we een stuk van de wandeling.die we de daags tevoren niet hadden gedaan (lift), de gastvrouw van de B&B heeft ons terug gebracht waar we gestopt waren en die weg zijn we dan terug gelopen ..wie kwamen we terug tegen ? ( Onze Duitse wandelvrienden , die hadden ook een rustdag)

Op onze rustdag in Baillyferry zijn we een rennersploeg van de Ierse tour(Ierse tour de france) tegengekomen .en hebben we van hun T shirts gekregen , we hebben ze aangedaan tijdens onze wandelingen ..en veel bekijks gehad !

De wandeling van Baillyferry naar Cuas ..was heel mooi en niet zo lang deze keer , langs de kliffen en witte brede stranden .

On the road from Ballyferriter to Cuas.
To Cuas.

Ook door veen en moerasgebieden, het was één van de laatste dorpjes voor de Mount Brandon, welgeteld één guesthouse en pub ..voor de grote klim .

De dag dat we de Mount Brandon moesten oversteken, was het bewolkt ..St Brandon had er voor gezorgd dat we het niet te warm kregen tijdens onze klim  tot 650 m hoogte(koud boven), we gingen over de schouder van de berg , gelukkig had het de voorbije dagen niet geregend en was het tamelijk droog om te klimmen en te dalen….in andere weersomstandigheden was het zeker geen lachertje geweest in dit drassig gebied .

On The Mount Brandon.

Eénmaal boven ging het erg steil naar beneden, en kon ik mijn wandelstokken goed gebruiken, ook hier hadden we geluk dat het de voorbije dagen  niet had geregend ..

Bij de afdaling volgden we de gele mannetjes  of één of andere witte  markering die we al op een afstand zagen staan …het bleef maar dalen .

IMG_20160526_115550690_HDR
Very steep.

In Brandon aangekomen waren we blij dat er een coffeeshop was , en zagen de andere wandelaars voorbij lopen…we hebben over http://my.viewranger.com/track/widget/2836062?locale=en&m=miles” target=”_blank”>de wandeling tot Cloghane zes uur( zonder pauzes) gewandeld.

Cloghane.

In Cloghane hadden we een heel mooie B&B The Ridgeview ..uitkijk over het landschap van Cloghane,  ..de volgende dag zijn we dan onze auto gaan halen naar Annascaule door de bergen ..dat was pas een wandeling !

B&B Ridgeview in Cloghane.

En daarna zijn we teruggekeerd met de auto naar Ridgeview , we hadden er een extra nacht gereserveerd , zo kon ik mijn rugzak in de B&B laten tijdens de wandeling.

IMG_20160527_113131029_HDR
From Gloghane to Annascaule through the mountains.

De wandeling ging door een groen dal , tussen twee bergen , …je zag er watervalletjes van de bergen afstromen , wilde paarden , schapen, lammetjes…een paradijs !

Eén van de bergen moesten we op , tot 350 m hoogte over een wild bergriviertje naar de andere bergwand, over een hoogvlakte , in moerasgebied , door zeer drassig gebied ..tot we de hoogte bereikt hadden dat we Annascaule Lake zagen liggen .

IMG_20160527_133029311_HDR
To annascaule Lake.

Het ging nog een tijdje door drassig gebied of een bergriviertje die over het pad stroomde ..tot we aan Annascaule lake aankwamen..van daaruit was het hoogstens nog een zes km , maar we hebben er extra van genoten , omdat we wisten dat het onze laatste wandeldag was in deze mooie natuur.

Tom Crean ’s Pub.

Deze Pub in Annascaule  was heel gekend en we waren blij dat we er iets konden drinken vooraleer we de auto terug naar Cloghane namen , we hebben de hele wandelroute nog eens over gedaan met de auto over de Connorpass naar Cloghane terug….wat http://my.viewranger.com/route/widget/ODkyNzk=?locale=en&m=miles” target=”_blank”>een afstand( 120 km ) hebben wij gewandeld!

Zo hadden we nog een extra dag in Ierland en zijn we sightseeing gaan doen langs de Atlantische kustweg, langs het nationaal  natuurgebied Killarney, Kenmare , Bantry…verder langs de kust tot in Cork .

-Dat deze eerste wandelvakantie is mee gevallen , dat moet ik jullie zeker niet vertellen  dat er een tweede volgt … is al zeker !

-Wel leggen we nu onze B&B al vast van in het begin, want ik wil het risico niet meer lopen dat er geen plaats meer is ..met veel rond bellen is alles nog in orde gekomen !

-Rond de Blasket Islands was er een filmset aan de gang voor de film van Star wars (de zoveelste)  , alle B&B waren praktisch volzet met de filmploeg, gelukkig hebben we nog iets gevonden !

-Ook was het druk in Dingle met de Ierse Tour , maar daar hadden we gelukkig de B&B al vastgelegd .

De andere foto’s staan op  Flickr ..

17 thoughts on “Ierland 2016.

1. Wandelpraat 31 mei 2016 / 16:07

Wat een fijn verhaal om te lezen en zeker ook mooie foto`s.
    Ik had al eens in een commentje geschreven dat Ierland van jullie nummer 1 wandeling zou worden, ik heb volgens mij gelijk.
    En wat hebben jullie een geluk gehad met het weer, redelijk droog gehouden!
    Ooit zullen we ook eens die kant op wandelen. Als ik deze enthousiaste blog lees zou ik nu al die kant op willen gaan. Even geduld, het zeker en vast eens gaan gebeuren!
    Ben ook benieuwd naar de foto`s op Flickr.

En wat staat er binnenkort op u wandelprogramma?

• leen 31 mei 2016 / 18:07

Wandelen in ons eigen landje,en inde zomer dan een stukje van de Brabantse wal,nu dit weekend wandelen we ook terug…zal weer een modderig boeltje worden na die hevige regens.😞

• Wandelpraat 31 mei 2016 / 18:16

Tegen de zomertijd lopen wij ook ergens rond Bergen op Zoom / Breda! Wie weet komen we elkaar wel tegen hahaha, gaan we zeker een pintje op drinken.

• leen 31 mei 2016 / 18:59

Moeten we zeker eens doen,dat zou leuk zijn!😉

2. Kay 1 juni 2016 / 09:04

Ik heb met heel veel appetijt dit verslag gelezen, en dacht kon ik mijn koffers ook maar pakken.
    Maar rugzak en stokken zijn ook al goed 😉
    Boeiende serie Leen, groetjes ♥

• leen 1 juni 2016 / 10:49

Bedankt Kay, met een rugzak reizen valt bij ons ook in de smaak ..en doen we zeker opnieuw !

3. guidowke 2 juni 2016 / 17:23

Schitterend landschap met het blauw van de zee, het groen van de weides en het geel van de gaspeldoorn. Gelukzakken!

• leen 2 juni 2016 / 17:53

Hahaha..wij hadden echt geluk, het kwam zelden voor vertelden ze ons , wij heel blij natuurlijk ..het had heel anders kunnen verlopen , maar inderdaad zelden zoveel groen gezien ..en geloof me of niet , sommige plaatsen lijken op de Ardennen alleen is het aan zee ! 🙂

4. Pylger Andrys 4 juni 2016 / 20:25

Wij zijn jaren geleden ook op schiereiland Dingle op vakantie geweest. Leuk om jullie wandelverhaal te lezen. Mooie foto’s. Ierland is inderdaad schitterend mooi. Ik hoop er nog eens een lange wandeling te maken. Het land, de cultuur, de muziek: het spreektmij erg aan!

• leen 4 juni 2016 / 20:28

Ja echt ? Mooi hé ..wij vonden Ierland ook zo mooi ..wij hadden geluk met het weer , en onze eerste wandelvakantie is enorm goed mee gevallen ..er volgt zeker een tweede !

5. leen 5 juni 2016 / 19:38

I don’t think so ,the filmset was strict closed for the public.,,the garda was even there, but so far i remember me..there weren’t that much female actors in Star wars.:-)